Технически паспорт на сграда
Техническият паспорт е официален документ, който съдържа информация за техническите характеристики, конструктивното състояние, инсталациите и предписанията за поддръжка на сградата.
Съгласно чл. 169 от Закона за устройство на територията (ЗУТ), техническият паспорт е задължителен за нови сгради, както и за съществуващи строежи, които подлежат на основен ремонт или реконструкция.
Това е пълно техническо досие на сградата, което доказва нейната безопасност и съответствие със законовите изисквания.
Кога се изработва Технически паспорт?
Нови сгради
Изготвя се преди въвеждане в експлоатация.
Съществуващи сгради
- При основен ремонт или реконструкция
- При промени, засягащи конструкцията на сградата
Краен срок за съществуващи сгради
31.12.2032
Изключения
- Временни постройки
- Незаконни строежи
- Сгради без траен устройствен статут
Вземете оферта за вашия проект
Какво съдържа Техническия паспорт?
Пълна техническа информация за сградата – детайли за конструкцията, инсталациите и материалите.
История на ремонти и преустройства – запис на всички извършени строителни и монтажни работи.
Сертификати и предписания – задължителни документи, свързани с безопасността и енергийната ефективност.
Срокове за поддръжка и ремонти – периодичност за основни и текущи ремонти.
Изисквания за подобрения – препоръчителни мерки за повишаване на енергийната ефективност и дълготрайността на сградата.
Как да заявите изготвяне на технически паспорт?
ВИАТЕХ-КО ООД разполага със специалисти от правоспособни проектанти, архитекти и инженери по всички необходими специалности за изготвяне на вашия Технически паспорт. Ако желаете да получите ценова оферта, може да пуснете запитване на office@viatech.bg, като предоставите следната информация:
- Точен адрес на сградата или кадастрален номер, или да я посочите в Google Maps
- Налична строителна документация, проекти, по които е построена сградата по части: „Архитектура“, „Конструкции“, „Електрическа“, „ОВК“, „ВиК“ и др.
- Година на построяване
- Разгъната застроена площ на сградата по ЗУТ
- Кратко описание: например сутерен с мазета, брой жилищни етажи, тавански етаж
- Вид на сградата: например жилищна сграда с магазини на партера
- Енергоизточници, които се използват от сградата, например топлинна енергия от топлофикационно дружество, природен газ, електрическа енергия и др.
Кой може да поръча Технически паспорт?
- Собствениците на сгради възлагат изготвянето чрез договор.
- При съсобственост, един съсобственик може да възложи съставянето за сметка на всички съсобственици по реда на § 2 от ЗУТ.
Кой съставя технически паспорт?
- За нови сгради – изготвя се от строителния надзор или техническия ръководител за строежи от пета категория, преди въвеждането в експлоатация.
- За съществуващи сгради – изготвя се след обследване, извършено от проектанти от различни специалности с пълна проектантска правоспособност или от консултантска фирма.
Какво включва техническото обследване?
- Събиране и анализ на съществуващата строителна документация.
- Екзекутивно заснемане при липса на техническа документация.
- Оглед и измервания за установяване на конструктивното и техническо състояние на сградата.
- Анализ и проверка на съответствието на техническите характеристики с нормативните изисквания.
- Разработване на мерки за подобрение, ако се установят несъответствия.
- Изготвяне на доклад за състоянието на сградата и препоръки за поддръжка.
След коя година е задължително сградата да има технически паспорт?
Може ли да се направи технически паспорт само на апартамент, офис или магазин?
Не. Техническият паспорт се изготвя за цялата сграда или за секция, отделена с конструктивна фуга. Големите блокове са разделени на отделни секции с по два или три входа. Конструктивните фуги могат да се видят на фасадата на сградата, като при по-старите блокове често са покрити с ламаринена обшивка.
Може ли да се провери каква строителна документация има за сградата?
Пълното досие на строителната документация би трябвало да се съхранява в общината, в която е регистрирана сградата. За София информацията може да бъде получена от направление „Архитектура и градоустройство“ на ул. Сердика №5. Искането за достъп до документацията изисква попълване на формуляр и предоставяне на нотариален акт. При по-стари сгради е възможно архивът да не съдържа необходимите документи, като в такъв случай общината издава удостоверение за липса на документация.
Може ли да се направи технически паспорт при липса на строителна документация и чертежи?
Да, но в този случай се налага допълнително архитектурно заснемане (измерване) на цялата сграда. Това позволява възстановяване на геометрията и размерите на сградата, като събраните данни се използват за изготвяне на техническия паспорт, конструктивно обследване и енергийно обследване.
Какво представлява енергийното обследване на сграда?
Енергийното обследване има за цел да анализира потреблението на енергия в сградата и да оцени дали тя отговаря на нормативните изисквания за енергийна ефективност. То се извършва съгласно Наредба № РД-02-20-3 от 9 ноември 2022 г. за техническите изисквания към енергийните характеристики на сградите.
Как се определя цената за изготвяне на Технически паспорт, енергиен одит и екзекутивно заснемане?
Няма наложена пазарна цена в момента, поради малкия обем на такива поръчки. В момента предимно се изготвят Технически паспорти на държавни и общински сгради, а там цените се определят не съвсем на пазарен принцип. Цената варира в зависимост от това каква е сложността и големината на сградата, каква налична строителна документация има, дали ще се наложи да се прави архитектурно заснемане, ако няма съществуващи чертежи за сградата, в какво състояние е конструкцията, каква отоплителна система ползва сградата, местоположение, командировъчни за екипа и др.
Каква е цената за изготвяне на Технически паспорт и Енергиен одит?
- Архитектурно заснемане: 1,50 лв./m², без ДДС, (необходимо при липса на съществуващи проекти на сградата)
- Технически паспорт: от 3,00÷5,00 лв./m², без ДДС
- Енергиен одит: от 1,00÷3,00 лв./m², без ДДС